Itt vagyok

E-sport, avagy mitől nevezhető sportnak a számítógépes játék?

 

Az e-sport egy dinamikusan fejlődő sportág és népszerűsége ma már megkérdőjelezhetetlen. Magyarországon 425 ezren foglalkoznak versenyszerű videojátékokkal, követik a versenyeket, fogyasztják az e-sport tartalmakat és számuk folyamatosan növekszik. Ők közösséget alkotva edzenek, csapatokat alkotnak és stratégiákat találnak ki. Akkor válik a játékosból sportoló, amikor professzionálisan napi több órás gyakorlással versenyeken is megméretteti tudását. 

Három sport területhez kapcsolható az e-sport a versenyzők tevékenysége szerint:

  1. Precíziós sportokhoz azért hasonlítható, mert a szem-kéz koordináció, a figyelem, a koncentráció kiemelten fontos az e-sportok világában is hasonlóan a lövészethez, íjászathoz vagy a dartshoz.
  2. A szellemi sportokhoz azért köthető az e-sport, mert a stratégiai gondolkodás, a logikai és problémamegoldó készség kiemelt szerepet játszik, akárcsak a sakk vagy a go esetében.
  3. Az e-sportok a technikai sportok világával való rokonságát, a jellemző ember-gép kapcsolat és a technikai eszközök szerepe a teljesítményben, mutatja leginkább.

A profi csapatok mellett komoly szurkolótáborok alakultak ki, akik akár külföldi versenyekre is elkísérik a kedvenc játékosaikat. 

Fotó: Jamie McInall - www.pexels.com 

Fotó: Jamie McInall – www.pexels.com

Hivatalosan egyelőre nem ismerik el sportként a versenyszerű videojátékot, a jövőben ez azonban valószínűleg megváltozik, az e-sport évek múlva akár megjelenhet az olimpián is. Ennek oka, hogy a versenyeken induló játékosok ugyanúgy készülnek egy-egy összecsapásra, mint a társadalom egésze által elismert sportolók, a bajnokságokon pedig olyan eredményeket érnek el, amelyre a világon nagyon kevesen lennének képesek. Az e-sportolók is napi 8-10 órát gyakorolnak, szigorú napirendet tartanak, és persze fejlesztik állóképességüket is. Olyan tudásra és készségekre tesznek szert ezáltal, mint a gyors reakcióidő, a kiváló szem-kéz koordináció, a szupergyors döntéshozás és a nyelvtudás, ezen kívül kiváló csapatjátékosokká válnak, nem mellesleg pedig a játékok globális elérhetősége miatt egy kulturálisan sokszínű közegben „élnek”, így olyan szociális értékeket sajátítanak el, amelyek elengedhetetlenek a mai gyorsan fejlődő világban. 

A V4 Future Sports Festival célja, hogy idén is minél többen betekintést nyerjenek az e-sportok világába. A tavalyi évben közel 16 ezren követték figyelemmel a helyszínről a mérkőzéseket, illetve rengetegen kapcsolódtak be a küzdelmek izgalmaiba a Twich felületén is. Ősszel a selejtezőkből bejutott csapatok és versenyzők olyan játékokban mérik össze tudásukat, mint a Counter- Strike: Global Offensive, vagy az elmúlt év legnépszerűbb Battle Royale játéka, a közel 140 millió felhasználóval rendelkező Fortnite. 

(szponzorált tartalom)