Mancza Norbert számára nagyon fontos, hogy ha elkezd egy projektet, abba bele is szeressen. Ilyen volt számára a BRKLYN, amelynek környékén a megnyitásakor sok szórakozóhely volt, a tudatos tervezésnek köszönhetően mégis tudott egyedit nyújtani a közönség számára. Az egyik legismertebb, legnépszerűbb belvárosi vendéglátó egység alapítójával nemcsak a helyről beszélgettünk, hanem a személyes kihívásairól és tapasztalatairól is. Utóbbit legalább olyan inspirálónak találtuk, mint a BRKLYN történetét.
Mikor és hogyan kezdődött el a hely története?
Három évvel ezelőtt mutatták meg nekem az épületet, ami akkor egy korábbi vendéglátó egység működtetése után maradt ott. Rögtön elkezdtük benne vizionálni a lehetőségeket, arculati, szolgáltatási oldalról közelítve. Számomra nagyon fontos ilyenkor az első érzés, ami megfog. Az inger, hogy látok-e fantáziát az épületben, el tudom-e képzelni, hogy mit lehetne belőle kihozni, és persze fontos, hogy a piac befogadó-e, lenne-e rá kereslet, kinek szólna.
Minden kifogástalan volt elsőre?
Lehetőséget láttunk a helyben, a helyszínben, úgy véltük, van benne megfelelő potenciál, de a meglévő márkával, arculattal, szolgáltatással nem tudtam elképzelni a jövőt. Utána született egy közös döntés, hogy belevágunk. Bezártuk a korábbi helyet, elkezdtük az információgyűjtést, a tervezési koncepciót, összetettük az indulási projekttervet, missziót és víziót írtunk marketingoldalról, végül a nyár végén megnyitottunk. Azóta egy rövidebb időszaktól eltekintve folyamatosan üzemelünk.
Nem féltetek megnyitni pont azon a belvárosi részen, ahol egymás hegyén-hátán szórakozóhelyek vannak?
Aki egy kicsit is ismer engem, tudja, hogy alapvetően magammal és a csapatommal foglalkozom. Nem másoknak, nekünk kell hinnünk egymásban, a projekt sikerében, hogy van egy közös ügyünk, amiben mindenki jól akarja magát érezni és a tudásának maximumát képes adni. A nulladik percben nem kell több. Korábban természetesen megvizsgáltuk a piacot minden megközelítésből, és úgy ítéltük meg, hogy amit szolgáltatásban szeretnénk nyújtani, az nem igazán jellemző a lokációra. Volt benne persze kis rizikófaktor is, de ilyenkor ezzel nem foglalkozom. Tudtuk, mit, kinek és hogyan akarjuk adni, biztosak voltunk benne, hogy az emberek eljönnek, megnéznek minket, minden más csak rajtunk múlik. Ez építkezős feladat. Minden évben új célok kerülnek elénk, egy üzletnek is megvan a saját életgörbéje, azon belül kell jól teljesíteni.
Brand a nulladik perctől
Mitől különleges a BRKLYN?
Elfogultság nélkül mondhatom, hogy több mindentől. Nem nagyon ismerek olyan vendéglátó egységet, aminek nyitása előtt ennyire tudatos tervezés történt volna. Ezzel nem azt mondom, hogy más üzletek ebben az időszakban nem tesznek bele kellő időt-energiát, mégis úgy vélem, mi a nulladik percben tudtuk, brandet szeretnénk létrehozni. A BRKLYN túlmutat a lokációjában található, romkocsma stíluson és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások minőségén. Szembementünk mindennel és azt mondtuk, mi egy olyan helyet szeretnénk létrehozni, amiben van jó színvonalú éttermi szolgáltatás, minden igényt kielégítő, erős italfókuszra épülő bár, éjszaka pedig tömegeket szerettünk volna megmozgatni, valamint olyan tematikus és zenés programokat létrehozni, ami elnyeri az emberek tetszését. Az ilyen jellegű koncepció nem igazán jellemző a hazai piacra, főleg külföldi minták voltak előttünk. Életérzést akartunk adni, rögtön az elejétől fogva. Úgy érzem, ez sikerült, de azért van még mit tennünk, elérnünk.
Nyittok még helyeket máshol is?
Tavaly nyitottunk a balatoni piac felé, Balatonfüreden lett egy nyári helyünk, de nem volt hosszú életű, elég gyorsan beláttuk, hogy az a piac nem áll még készen az olyan jellegű helyek befogadására, mint amiben hiszünk. Azóta több tervezési koncepciót alkottam egy új üzletre. Nagyon közel voltunk idén ahhoz, hogy nyáron nyissunk egy új egységet, ám sajnos az utolsó pillanatban meghiúsult.
Csalódott voltál?
Ilyenkor azt mondom magamnak, ennek így kellett történnie, nem rágódom sokat rajta, új célokat, kihívásokat keresek. Azóta már egy új lehetséges üzlet koncepciójának kialakításán dolgozom, ami terveim szerint még ősszel meg tud nyitni, de nem szeretnék semmit elkiabálni… Most javítottuk ki és fogalmaztuk újra a BRKLYN három-ötéves stratégiai tervét, ami azért fontos, hogy tisztán lássuk az irányvonalat, a jövőképet és ahhoz mérten gondolkozzunk új egységek nyitásában. Egyfolytában azon jár az agyam, milyen egységeket lehetne megcélozni, de fontos azt is látni, hogy rendkívül gyorsan fejlődik a világ, változnak az emberek igényei, mások lesznek a szórakozási szokások, a piac, a gasztró. A lehetőség senkinek sem hullik az ölébe, résen kell lenni, és mikor úgy érezzük, minden adott és újra szerelembe esünk egy koncepciónkkal, akkor tudjuk, mikor, hol, mit nyissunk.
A BRKLYN igazi sikersztorinak tűnik.
Ha úgy nézem, hogy ez egy üzleti vállalkozás, és ez az üzlet úgy jött létre, hogy cégvásárlással és nagy beruházással együtt járt, akkor összeségében még nem térült meg, de nem kérdés, eljön ennek az ideje. Ha úgy nézem, hogy eddig milyen értékteremtéseken vagyunk túl, mit adtunk a vendégeinknek, mit adtunk a piacnak és mit adtunk magunknak, hogy mekkora csapat dolgozik azon nap mint nap, hogy sikerre vigyük a közös ügyünket, akkor igen, ez már most egy sikertörténet.
A megtervezéstől a legutolsó buliig, minden lépést felügyelsz. Hogy bírod?
Az első időszakban valóban így volt, mindent én szerettem volna felügyelni, minden én akartam egyszerre lenni. Hiába voltak már akkor is megbízható és képzett vezető kollégáim. Ez hiba volt! Ma már sokkal tudatosabban építem és fejlesztem a szervezetet, mindenkinek megvan a saját szerepe, hatásköre, tudnak nélkülem élni, működik nélkülem is a bolt. Elértem a célom, bízom a csapat erejében, máshogyan nem is tudnék új koncepciókban gondolkozni. A tervezés, alkotás, kontroll természetesen állandó, de azt ingyen is csinálnám, mert imádom.
Vitatkozni szabad!
A magánéleted nem sínyli meg a karrieredet?
Korábban volt rá példa, hogy nem találtam meg az egyensúlyt a munka és a magánélet között, mára már nincs ilyenről szó. Elismerem, nem egyszerű egy olyan emberrel együtt élni, aki a vendéglátás területén belül tevékenykedik, és aki annyira szereti a munkáját, mint én, de szerencsésnek mondhatom magam, mert a párom támogat és inspirál is.
Ha nem a BRKLYN-ban vagy, szeretsz más helyekre járni?
Nálam ez nem annak a kérdése, hogy szeretek-e vagy sem. Az embernek ismernie kell azt a piacot, ahol dolgozik, amiben él. Sűrűn megfordulok itt-ott, szeretek járkálni, megismerni új helyeket.
Ha bemész valahova, teljesen el tudod engedni magad, vagy kritikus szemmel nézed, esetleg úgy, milyen ötletet lehet átemelni onnan?
Ha egy új helyre megyek be, biztosan nem tudom elengedni magam. Persze, ahogy mindenki, úgy én is vizsgálódom, leszűröm a konzekvenciákat, megjegyzem magamban, én mit tennék másképp, de el is ismerem, ha tapasztalok valami olyat, ami jó és érték. Nehéz állandóan megújulni, nagyon ritka az, hogy valaki létrehozzon valamit, amit még soha, senki, sehol. Sokkal inkább az van, hogy az ember észrevesz valami jót, hozzáteszi a saját érzéseit, szépíti, újragondolja és létrehoz valami újat, ami már a sajátja.
„Másoktól, jobbaktól tanulni nemhogy szégyen lenne, sokkal inkább kötelező!”
Mennyire tudnak kezelni, irányítani a főnökeid, illetve van egyáltalán főnököd? Hogy érzed, elégedettek veled?
Mindenki felett vannak valakik, csak sokan nem ismerik el, vagy nem tudnak róla. Mindig függünk másoktól, csak az a kérdés, mennyire. Nekem szerencsém van, mert gyakorlatilag teljes körű önállóságom van cégvezetőként, máshogyan nem is tudnék működni, de természetesen felém is megvannak az elvásárok. Elég makacs ember vagyok sajnos és türelmetlen típus, nehezen hallgatok másokra, de nem vagyok lehetetlen. Azt nem mondanám, hogy irányítanának, sokkal inkább rengeteg javaslatot kapok, tapasztalatot, tanulást, fejlődési lehetőséget. Sokszor vitatkozunk persze egy-egy döntés előtt, szerencsére nálunk, az Eventrend cégcsoportnál az az egyik alapelv, hogy vitatkozni szabad, ez az egyik nagy szerencsém!
A BRKLYN az Eventrend cégcsoport egyik üzlete?
Igen, és minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy ez Magyarország egyik piacvezető vendéglátással foglalkozó cégcsoportja. Összehasonlítva a korábbi tapasztalataimmal, az az Eventrend egyik legnagyobb értéke, hogy mindenkit kollégának kezelnek, mindenkit emberszámba vesznek, és fontos számukra a kollégáik jövője. Lehetőséget kínálnak, a többi pedig már rajtuk múlik, hogy tudnak-e élni vele. Ezek fontos értékeink.
Milyen kihívások vannak előtted, mik a személyes céljaid?
Sokat foglalkoztat ez a kérdés. Abban bízom és aszerint élek, hogy igyekszem észrevenni és élni azokkal a lehetőségekkel, amik körülöttem vannak. Nehéz megmondani, mi lesz mondjuk öt év múlva, abban biztos vagyok, hogy szeretnék olyan projektekben lenni, amiket a magaménak érezhetek továbbra is, amiben megvalósíthatom magam, amiben ki tudok teljesedni, és természetesen az sem árt, ha ezek jól jövedelmező projektek. Szeretném külföldön is megmutatni magam egyszer, ez régi vágyam, úgyhogy biztosan lesz egy ilyen irány is, és nem utolsósorban a családalapítás kérdése is foglalkoztat – végtére is lassan benne leszek a korban…
Mondhatjuk azt, hogy azon területen belül, ahol dolgozol, ismert embernek számítasz?
Nem tudom, mennyire vagyok ismert. Az viszont elengedhetetlen a célok elérésében, hogy az ember rendelkezzen megfelelő kapcsolati tőkével, és persze az sem árt, ha sok embert ismer, végtére is, amit végzünk, azt alapvetően nem magunkért tesszük, hanem másokért.
Mennyire számít Mancza Norbertnek mások véleménye, hogy mit gondolnak róla?
„Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem számít, sokkal inkább azt mondom, hogy kevés ember véleménye érdekel, leginkább azoké, akik közel állnak hozzám, illetve azoké, akikre felnézek az életük, a teljesítményük miatt, és persze azoké, akikkel nap mint nap dolgozom. A többiek véleménye nem érdekel. Komolyan!”