Nagypál Viktor és Gönczi Péter 2012-ben kezdett bele a könyvkiadásba. Videóanimáció-készítő és fogkefeárus múlttal, gyakorlatilag tőke nélkül vágtak bele a könyves szakmába úgy, hogy mellette teljes állásban dolgoztak máshol. Mára az egyik leggyorsabban fejlődő kiadó lett az övék, ráadásul az Álomgyár eljutott a világ egyik legnagyobb kiadójához is!
„Te csak írj, a többi a mi dolgunk!” – hirdeti magáról az Álomgyár kiadó, de nem volt mindig minden ilyen egyszerű és letisztult, mint ez a mondat. Péter és Viktor a kezdetekben kávézókban, a munkaidejük után fogadták az ügyfeleket, de már akkor is kitűzték célul, hogy az, ami kikerül a kezükből, minden szempontból vállalható legyen. Ugyanakkor nem tagadják, a kezdetekben, az első megfogalmazott céljuk nem a fennkölt kategóriába tartozott.
„Az motivált minket az első perctől kezdve, hogy mást akartunk, mint amit addig csináltunk. Nem szerettünk dolgozni – ismeri el Viktor. – Szinte mindenki úgy megy be a munkahelyére, hogy egész nap azt várja, mikor telik le végre a nyolc óra. Mi már akkor, huszonévesen is azt éreztük, nem szeretnénk, ha ez így lenne egész életünkben. Nincs annál idegesítőbb, ha tudod, okosabb vagy, mint a főnököd. Az volt az álmunk, hogy megvalósíthassuk magunkat, vagyis azzal foglalkozhassunk, ami örömet okoz, és még pénzt is keressünk vele.”
Ha már álom, a nevükkel kapcsolatban is elismerik, ezzel a domainnel évekkel előtte egy teljesen más profilú ötletet terveztek, de jól összekapcsolhatónak tartották a könyvkiadással, hiszen akik a kéziratukkal megkeresték őket, az volt az álmuk, hogy egy nap megjelenjen a könyvük. Amíg a kortársaik jól megéltek a multiknál keresett fizetésükből, nekik igencsak nehéz volt átvészelniük ezt az időszakot. Ráadásul a piac szereplői sem könnyítették meg a helyzetüket.
„Most egy erősebb napon több könyvet adunk el, mint egész 2012-ben – meséli Péter. – Volt némi könyves tapasztalatom és kapcsolatom, emiatt sikerült néhány helyre bejutni, de egy új kiadót mindig szkeptikusan kezelnek. Nagyon sokat kell tenni és bizonyítani ahhoz, hogy komolyabban vegyenek. Kellett legalább két év, mire megjelent tíz-tizenöt könyvünk. Ekkor vették észre a kiadók, hogy most már maradunk a piacon, és elkezdtek odafigyelni ránk. Meg kellett küzdenünk a pozíciónkért. Még olyan is akadt, aki megpróbált bennünket teljesen ellehetetleníteni, és el is érte, hogy szerződéseket bontsanak föl velünk. Nem fogadtak minket jól a piacon. Kizavartak az ajtón, de mi visszamásztunk az ablakon.”
Mitől különleges, mitől más az Álomgyár kiadó? Mitől nem „egy a sok közül”? Péter és Viktor olyan elsőkönyves írókat kerestek, akik valamiben mások, mint az eddigiek és bátran leírnak olyasmit, amit esetleg mások nem. Akik le merik írni, amit a többiek nem, és ezt világgá is akarják kürtölni.
„Mindig kellenek újabb és újabb sikeres írók, és azokat valahol meg kell találni. Sok mindentől függ, sikeres lesz-e egy könyv, egy író. Számít, milyen az ember személyisége, az is fontos, mennyire eladható a piacon. Tehát ha egy írásban lovak irányítják a Földet egy űrhajóból – egyébként volt ilyen –, akkor abba nem ölünk időt, energiát… Viszont, ha a könyvben van szex és gyilkosság, az valószínűleg eladhatóbb.”
Három Álomgyár-könyvesbolt fotelekkel
Ennek megfelelően a romantikus, erotikus könyvek és a thrillerek fogynak náluk a leginkább, és bár egyre felkapottabb az e-könyvek és az online rendelés piaca, továbbra is az offline vásárlás a legnépszerűbb.
„Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy az online értékesítés is erős legyen. Természetesen a tendenciák nálunk is ebbe az irányba haladnak. Nekünk már csak azért is fontos ez, mert sokan nem szívesen teszik egy bevásárlóközpontban a tejre és a kenyérre az erotikus könyvet… Jobban szeretik, ha dobozban érkezik.”
„Hogy mi az, amire büszkék vagyunk? Úgy érzem, online marketingben igencsak erősek vagyunk – veszi át a szót Viktor. – Minden szerzőnek van saját rajongói oldala, ahol sokan követik. Nagy újításként bevezettük, hogy országjáró turnékra visszük az íróinkat. Ezért az olvasóink nagyon hálásak. Igyekszünk a lehető legtöbb helyen közönségtalálkozót szervezni, ahol több száz rajongó várja a szerzőket.”
Nagy hangsúlyt fektetnek rá, hogy ne csak Magyarországon értékesítsék a könyveiket. Elsősorban a határon túli magyarok felé nyitnak, de törekednek rá, hogy eljussanak külföldi kiadók börzéjére is. Az első próbálkozásuk Londonban még a sikertelenebb kategóriába tartozott, de New Yorkban a világ egyik legnagyobb kiadója, a Penguin Random House alelnöke is fogadta már őket.
Ugye? 😞
Posted by Álomgyár on Friday, August 24, 2018
„Más az amerikai mentalitás, mint a hazai. Fordított esetben nehezen tudom elképzelni, ha egy bolgár vagy üzbég kiadó Magyarországra jönne, akkor a nagykereskedők így fogadnák… Amerikában másképp gondolkodnak. Úgy vélik, nem tudhatják előre, melyik lesz az a könyvkiadó, amelyik a következő évben kiemelkedően sikeres lesz, ezért mindenkinek megadják a lehetőséget, mindenkivel kedvesek.”
A könyvkiadás mellett pedig megnyitották már az első boltjaikat is itthon. Budapest után Debrecenben és Szegeden is van már Álomgyár könyvesbolt. A hagyományos, nagy könyvesboltokkal szemben itt kisebb a választék, de minden üzletben van egy olvasósarok fotelekkel, ahová le lehet ülni. Az értékesítő kollégák ismerik a könyveket, ajánlani tudnak a vásárlóknak, kedvesek, segítőkészek. Ettől barátságos, emberközpontú minden üzletük. Ezt az üzenetet és személyességet valósítják meg azért, hogy ne csak az írók és a saját álmukat váltsák valóra, hanem azokét is, akikkel a mindennapokban kapcsolatba kerülnek.
Célcsoport
Elsősorban a 25–55 közötti női olvasókat célozzák meg. Arra a legbüszkébbek, hogy valóban sikerült álmokat megvalósítaniuk, hisz sokan váltak sikeres íróvá a segítségükkel, akiknek most olvasók ezrei rajonganak a könyveikért.