Itt vagyok

,,Ha igazán szeretsz valamit nem elégszel meg az átlagos megoldásokkal’’ – Kovács Ágnes

 

Kovács Ágnessel, kiegészítőtervezővel és az AGNESKOVACS márkaalapítójával beszélgettünk.

Miért pont kiegészítőket kezdtél el tervezni?

Először vizsga munkaként terveztem és készítettem nemez táskákat a Pécsi Művészetiben. Nem is tudom honnan jött az ötlet, mert a középiskolai évek alatt nagyrészt szőttünk és rajzoltunk. Mindenesetre nagyon izgalmas volt ez az új terület. Nemez táskákat készítettem, bőr rátétekkel. A MOME első évében kristályosodott ki számomra, hogy bőr szakra szeretnék jelentkezni, mivel a formai kísérleteim sokkal erősebbek a rajznál és a minta tervezésnél, valamint ez volt az ami igazán érdekelt. Mindeközben kiderült, hogy a felmenőim között is volt több bőrműves a családban. Sajnos nem ismertem őket, de az egyik dédnagyapám cipész volt, a másik szíjgyártó. A dédnagymamám pedig egy ideig bőrgyárban dolgozott.

Az AGNESKOVACS daraboknak egy nagyon erős, jellegzetes karaktere van. Mi az, ami mindig meghatározza tervezői személeted, illetve hogyan jellemeznéd a márkát?

A kezdetektől nagyon fontos volt, hogy használható, letisztult tárgyakat készítsek. A mai felgyorsult világunkban minden felület tele van reklámokkal, erős színekkel, csillogással, amiben szükség van egy kis nyugalomra. Számomra ez a nyugalom a nagy tiszta bőrfelületekben jelenik meg. A tárgyakat általában egy bőrlapból hajtom ki, különböző hajtásokkal és vágásokkal formálom. Ez a gondolkodásmód az, ami a táskáknak karaktert ad, amitől minden kollekció összefügg és felismerhetőek a táskák. A nagy tiszta felületeken tud igazán érvényesülni a bőr szépsége.

AK1-

Hogyan lesz egy-egy ötletből kollekció?

Egy új kollekció tervezése mindig a makettezéssel indul. Általában papírból hajtogatok formákat és csomópontokat keresek. Ez egy nagyon izgalmas időszak mert nem lehet tudni, hogy mi lesz a vége. Nem kész táskák vannak a fejemben, hanem ezek folyamatosan alakulnak ki a makettezés közben.

Milyen anyagokkal és színekkel dolgozol szívesen?

Elsősorban bőrrel dolgozom. A bőr számomra a legnemesebb anyag, nagyon szeretem az alakíthatóságát, az időtállóságát, az illatát és azt ahogyan változik az idő múlásával. A bőr mellett vannak alternatív alapanyagok például a gyapjúfilc, vagy különböző hőpréselt anyagok, amiket szívesen használok. Színekben a bézs, fekete, szürke és a barna dominál.

Van esetleg olyan a szakmában, akire példaképként tekintesz?

Nincs. Szerintem a motiváció és az elszántság a legfontosabb. Ha igazán szeretsz valamit csinálni, akkor azt komolyan csinálod, minden figyelmet a feladatra irányítasz és nem elégszel meg a középszerű, átlagos megoldásokkal.

Kik választják a te táskáidat, kiegészítőidet?

A vásárlóinknak a magas minőség mellett elsődleges szempont, hogy olyan kiegészítőt viseljenek, ami egy kicsit ‘más’, amiben van valami plusz, amitől szerethető és különleges.

Szerinted milyen szerepet játszanak az öltözködésben ezek a kiegészítők?

Szerintem nagyon fontosak a kiegészítők. Az öltözékünk általa lesz teljes, legyen szó táskáról, ékszerről, cipőről, vagy szemüvegről. Karaktert adhatunk csupán egy-egy jól megválasztott kiegészítővel.

Melyik a legkedvesebb projekted amiről szívesen mesélnél?

Március végén debütált az új kollekció a Blanche, jelenleg ez a kedvencem. Organikus, dinamikus és közben finoman nőies. A hegyek inspirálták, ez formailag eléggé egyértelmű és a szimbolikája is nagyon erős. A mögöttes tartalom minden kollekciónál meghatározó, hiszen a formák mögött mindig van jelentés. Az állandóság és a stabilitás, vagy éppen, hogy meg tudsz-e mászni egy hegyet, milyen érzés van benned, amikor felérsz a csúcsra és olyan látvány tárul eléd, amire nem is gondoltál volna. A táskák formáját kiemeli a két különböző felületű bőr találkozása, mely a hegyeket beborító hósapkát idézi. A névválasztás is innen ered, a Blanche, az örökösen hófedte Mont Blanc-ra utal, amelyet “La Dame Blanche”-nak, vagyis Fehér Hölgynek is hívnak.

blanche_beltbag_black

Az AGNESKOVACS mellett van egy másik márkavolanad az AGATE. Mindkettő nagy népszerűségnek örvend külföldön is. Szerinted ez minek köszönhető?

Az AGATE 2016-ban ‘született’ azzal a céllal, hogy az AGNESKOVACS-nak egy kicsit lazább, könnyedebb vonala is legyen. Azt hiszem azért is sikeres, mert megjelennek benne az AK stílusjegyek,
valamint a különleges anyaghasználat és emellett praktikus a mindennapokra.

Hol látod a brandet 5 év múlva?

Sokat dolgozunk a külföldi terjeszkedésen, ami egyben az elsődleges célunk is. A táskáink többek között megtalálhatóak Dubaiban, Taiwanon, Kínában, az USA-ban és Szingapúrban a Red Dot Múzeum Shopjában. A magyarországi és a webshopos vásárlások is azt mutatják, hogy New York-ban és az ázsiai országokban nagyon szeretik az AGNESKOVACS táskákat, így ezek a fő célpontjaink.

Mit jelent számodra a főváros, Budapest?

Budapestnek a sokszínűség a legnagyobb értéke. A várost átszelő Duna, a hidak, a Gellért-hegy sziklái, Buda és Pest, erdő és város. Szeretem ezeket a kontrasztokat. Nagyon értékes pillanatokat adhat egy séta a budai hegyekben, egy koncert a Zeneakadémián, vagy egy épület mustra a belvárosban.