Itt vagyok

5 hatalmas érv a futás mellett

1. A futást bárhol, bármikor végezheted

Nem kell hozzá edzőterem, a legtöbb pálya teljesen ingyenes, és gyakorlatilag csak egy futócipőt (és a lányoknak egy melltartót) kell vinned magaddal, hogy bárhol végezhesd.

Ha esetleg utazol, és aktív maradnál közben is, akkor sem kell költségekbe verned magad, hogy mozoghass, ráadásul ilyenkor az úti cél új oldalát is ismerheted meg – tengerparton futni például az egyik legjobb dolog a világon. Sőt, ma már léteznek külön futós utazások is, amelyeken futóversenyek miatt járják az emberek a világot – ehhez azért kell némi plusz felszerelés, de ezeket is könnyű beszerezni.


2. A futás nagyon jó alakformáló

Általában ahhoz, hogy formás, dögös alakod legyen, két dologra van szükséged (a megfelelő étrend mellett persze): súlyzós edzésre és kardióra. Utóbbiból keresve sem találsz jobbat a futásnál. Tempótól és távtól függően máshogy hat a testedre, de mindenképpen hozzájárul a felesleges kilók leolvadásához.

3. Nem kell hozzá nagy beruházás, elég egy jó futócipő

Sok olyan sport van, amire több tízezer forintot kell elköltened rendszeresen, hogy végezhesd, és komoly felszerelést kell hozzá venned – a futás nem ilyen. Elég, ha kiválasztod a megfelelő futócipőt, ez az egyetlen, amire igazából érdemes pénzt költened. Ahhoz, hogy tényleg a legjobbat válaszd a számodra, tudnod kell, mennyit szoktál futni, milyen terepen, mennyire gyakran, milyen a lábformád, és hogy versenyre készülsz-e, vagy hobbifutó vagy. Ezeket persze nem kell magadtól tudnod, ha bemész egy sport szakboltba, segítenek a választásban.

 

Elvégzik a lábanalízist (futócipő vásárlása esetén díjtalan) és kikérdeznek a futási szokásaidról, és ez alapján válogatják le, hogy mely futócipők jöhetnek szóba a te esetedben, a kínálatból pedig aztán már az elképzeléseidnek és pénztárcádnak megfelelően te választhatod ki azt a cipőt, amelyik hű társad lesz a futás során.

Fontos lehet a futásnál még a megfelelő ruházat is, de ez sem jelent nagyobb kiadást: csak izzadságelvezető legyen, és feleljen meg az éppen aktuális évszaknak.


4. Nagyon jót tesz a szívednek

Általában a sportoknál inkább arra figyelünk, hogy mennyire tesznek jót az alakunknak, de valójában az sem elhanyagolható, hogy mennyire tesznek minket egészségessé. A futásról számos tanulmány bizonyította már be, hogy az egyik legjobb a szív- és érrendszer egészségének fenntartásához, és akár éveket is adhat az életünkhöz, ha gyakran gyűrjük magunk alá a betont (vagy a terepet, ugye). Ezen kívül, ha ügyesen csináljuk, és figyelünk arra, hogy például a betonon megfelelő cipőben fussunk, vagy ne terheljük túl magunkat, az ízületeknek és az izmoknak is segít a jó állapot fennmaradásában.

5. Kitisztítja a fejet

Sokan azért szeretnek futni, mert közben nagyon jól lehet gondolkodni: kutatások is bizonyították már, hogy a monoton tevékenységek szépen kikapcsolják az agyat, és lehetővé teszik, hogy enyhüljön például a szorongás. Futás közben csak te vagy, meg esetleg a zene, és több tíz percig (esetleg órákig) nem kell senkihez sem szólnod, bezárod magad a saját gondolataidba: ilyenkor sokkal tisztábban tudsz gondolkodni, és frissebb lehetsz a futás után.